Nou currículum educatiu: les entitats reclamen que es valorin les perspectives transformadores


Les entitats de l’Eix d’educació de Lafede.cat, juntament amb d’altres agents socials i educatius de referència a Catalunya, publiquen un comunicat per visibilitzar el malestar col·lectiu en el procés de renovació del currículum escolar. Demanen que es posin en valor les perspectives educatives transformadores.

 

COMUNICAT – 15 de febrer de 2022

Per un currículum transformador en el fons i les formes: les entitats socials volem participar en condicions en la renovació del currículum

La Direcció General de Currículum i Personalització va compartir el passat 27 de gener l’esborrany del decret d’ordenació dels ensenyaments bàsics que s’implementarà el curs 2022-2023, per tal d’iniciar un procés de participació, i que els agents socials i educatius poguéssim fer observacions que enriquissin els futurs currículums.

El termini que va donar va ser però molt curt (set dies) sobretot perquè els centres educatius es trobaven en un moment de màxima dificultat per la gestió de la pandèmia. Davant les primeres queixes, la Direcció General de Currículum i Personalització va ajornar el termini fins el 18 de febrer, data que considerem continua essent insuficient. Més enllà dels terminis, el procés tampoc és clar sobre els punts que són modificables ni sobre com fer arribar les propostes.

El currículum és una eina fonamental per a l’educació, i la seva renovació ha de tenir el màxim consens social i ha de ser fruit del màxim diàleg, també amb la societat civil. Sense un sistema educatiu més obert i participatiu no es pot impulsar una ciutadania crítica, responsable i compromesa amb la seva realitat.

Aquest esborrany planteja canvis tan significatius en l’Ensenyament Obligatori, com la dedicació d’una franja horària a projectes globalitzats o l’eliminació o reducció horària de les assignatures d’Economia, Filosofia, Tecnologia, Biologia, Física, Química i Matemàtiques a Secundària, entre d’altres aspectes a considerar.

D’altra banda, i tot i que l’esborrany parla molt dels ODS -Objectius de Desenvolupament Sostenible-, i és necessari, aquest no és ni molt menys l’únic aspecte a tenir en compte per comprendre i fer front a les múltiples crisis globals que condicionaran el futur de l’alumnat.

Per tal de poder analitzar amb rigorositat qüestions com aquestes i fer aportacions de valor, els agents socials i educatius considerem que, donada la importància del tema, cal ampliar el període de consulta perquè la participació sigui real i efectiva.

Les entitats que formem part de Lafede.cat, juntament amb d’altres agents socials i educatius de referència, ens hem organitzat per visibilitzar el nostre malestar col·lectiu en el procés de renovació del currículum perquè creiem que, de nou, no es posa en valor ni s’incorporen les contribucions de les perspectives més transformadores, contribucions que ja s’estan treballant a molts centres i espais educatius, i que són imprescindibles en el context actual.

Des del nostre punt de vista el currículum educatiu formal ha de ser més feminista, descolonial, ecosocial i orientat a la promoció de la diversitat, la cultura de pau i la protecció els drets humans del que és ara, i ha de permetre desenvolupar el sentit crític, solidari i comunitari, per tal d’avançar cap a uns models de vida, de societat i de món, més justos, sostenibles i inclusius. Totes aquestes qüestions, per descomptat, s’han d’abordar amb metodologies i estratègies de consulta i participació coherents amb el reptes als quals ens aboca l’actual model socioeconòmic i polític.

Per tot l’exposat, les entitats i plataformes signants exigim al Departament d’Educació que:

  • Reconegui com actors educatius de primer ordre a plataformes, entitats i col·lectius d’educació en el lleure i de justícia global, i a tots aquells que des de la societat civil incideixen i reflexionen sobre el sistema educatiu des de fa dècades.
  • Estableixi les condicions per tal que es produeixi un procés participatiu real, amb una ampliació del termini de presentació d’esmenes.
  • Defineixi clarament quina és la via de presentació, valoració i resposta d’esmenes i si hi ha cap apartat exclòs de modificació.
  • Impulsi un procés permanent de diàleg i intercanvi amb els agents socials i educatius per al desplegament del currículum.

Signatures

  1. aFFaC – Associacions Fedetades de Famílies d’Alumnes de Catalunya
  2. AFA Institut Masquefa
  3. Assemblea de Cooperació per la Pau – ACPP
  4. Associació Creart
  5. Associació Enruta’t
  6. Associació Entrepobles
  7. Associació Espai i Lleure – L’hora Lliure
  8. Associació Gogara
  9. Associació Mitjans. Xarxa d’Educadors i Comunicadors
  10. Associació NOVACT
  11. Associació de veïns del Raval
  12. Candela, cooperativa d’acció comunitària i feminista.
  13. Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris
  14. CGT Ensenyament
  15. CICrA Justicia Ambiental
  16. CJB Consell de la Joventut de Barcelona
  17. ClimAcció
  18. Cuida la vida
  19. Cúrcuma SCCL
  20. Desmilitaritzem l’Educació
  21. Dones x Dones
  22. Edualter
  23. +Educació Cooperativa
  24. EduglobalSTEM
  25. Ensenyants d’economia i empresa
  26. Escola Lliure El Sol
  27. Escoles Coeducatives
  28. Escoles Feministes
  29. Escoltes Catalans
  30. Escuelita Antiracista
  31. Espacio REDO
  32. Esplais Catalans – Esplac
  33. Extinction Rebellion Barcelona
  34. Federació d’Educació de CCOO
  35. Federació De Moviments Renovacio Pedagogica Catalunya
  36. FETS – Finançament Ètic i Solidari
  37. Fil a l’agulla
  38. Forn de teatre Pa’tothom
  39. Fridays For Future Barcelona
  40. Fundació Akwaba
  41. Fundació Escolta Josep Carol
  42. Fundació Guné
  43. Fundació Intered
  44. Grup Eirene. Educació per la Justícia Global
  45. Intersindical-CSC Educació
  46. La Tregua. Arte y transformación social
  47. Lafede.cat – Organitzacions per a la justícia global
  48. MEL – Educació ambiental
  49. Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
  50. NUS Cooperativa
  51. Plataforma unitària contra les violències de gènere
  52. Profes pel Futur (T4Fcat)
  53. Reflexes SCCL
  54. SIDA STUDI
  55. Stop Mare Mortum
  56. Teleduca. Educació i Comunicació SCP
  57. Trama SCCL
  58. UGT Educació
  59. USTEC·STEs (IAC)
  60. Xarxa d’Educadores i Educadors per a una Ciutadania Global
  61. Xarxa per la Justícia Climàtica

Més informació