Nou curs escolar: més que mai, eduquem per a la justícia global


Un any més arriba l’inici del curs escolar. Les famílies ja han fet tota la despesa de material, els nens i nenes nerviosos per retrobar amics i amigues, i les mestres a punt. Aquest curs però, a molts centres, la rutina anirà acompanyada de la preocupació de quin impacte tindran a les aules els esdeveniments del 17A a Barcelona i Cambrils, i de com abordar-ho d’una manera constructiva i crítica.

 

Aquesta preocupació va motivar que un grup de persones del món de l’educació es reunissin la setmana passada. La iniciativa va sorgir de la Xarxa Educativa Obrim Fronteres, un espai plural que aplega famílies, educadores i entitats que l’any passat va mobilitzar la comunitat educativa en favor dels drets de les persones migrants. Lafede.cat, com a membre de la plataforma, va acollir la reunió a la seva seu i es va sumar al sentir col·lectiu d’acompanyar el professorat davant la incertesa i els dubtes que pot generar, a l’aula i als centres educatius, la gestió de les conseqüències socials i polítiques de l’atemptat. Com a resultat immediat d’aquesta primera reunió d’urgència es va elaborar el comunicat Davant el 17A: no tinguem por d’obrir les aules al pensament crític per al qual es recolliran adhesions a partir d’avui, 12 de setembre, dia d’inici del curs escolar.

El comunicat reivindica i demana a tots els agents educatius una resposta reflexiva, que no eludeixi la complexitat de la situació, calmada i valenta. Com a espai educatiu també es posa el focus en la necessitat de recursos per abordar debats que vagin a les causes, per analitzar i reflexionar col·lectivament, per trobar respostes o per treballar amb l’entorn. Tal i com planteja el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) “som dels territoris de l’Estat espanyol i d’Europa amb menys inversió pública en educació” i “estem lluny d’una planificació pública i seriosa per acabar amb la segregació dels alumnes, que aposti per la inclusió i l’equitat”. El comunicat també es mostra crític amb l’aplicació del Proderai, el Procediment de Detecció de la Radicalització Islamista.

Lafede.cat aliada dels centres educatius

Les situacions tràgiques o de crisi poden esdevenir oportunitats educatives. L’any passat, arran de l’arribada de persones refugiades a les fronteres europees, a Crisi dels refugiats: educar la solidaritat es part de la solució» posàvem sobre la taula la necessitat de parlar de pobresa, desigualtats, conflictes internacionals o drets humans.

Moltes entitats federades disposen de recursos educatius per treballar el tema des de l’òptica de la pau i la justícia global. Molts d’aquests recursos poden servir per treballar i conduir les preguntes, pors, dubtes que sorgeixen a les aules a partir dels fets del 17A i es poden trobar al Centre de Recursos per una educació transformadora. L’Escola de Cultura de Pau, per exemple, disposa de la sèrie Quaderns d’Educació per a la Pau que ofereix continguts i instruments per organitzar activitats d’educació per la pau a l’aula, o treballar de manera molt concreta els conceptes de pau, violència i conflictes.

Per treballar aspectes de diversitat cultural hi ha també un ampli ventall de recursos com el taller Planta cara al racisme de SOS Racisme que possibilita la reflexió sobre la discriminació racista a partir de casos reals, o el Test de tolerància d’Assemblea de Cooperació per la Pau, que permet contrarestar els tòpics i estereotips més freqüents respecte als altres països o cultures, i reflexionar sobre el racisme i la xenofòbia presents a la vida quotidiana. En la mateixa línia trobem els taller de Moviment per la Pau, Convivència en la diversitat. Anàlisi dels conflictes als centres educatius, enfocat al treball dins els centres per la gestió dels conflictes culturals i la promoció d’actituds de respecte, empatia i convivència.