Canviem l’educació per canviar el món, èxit de les V jornades a Mataró  


Més de 200 persones van participar a la V trobada «Canviar l’educació per canviar el món», que va tenir lloc el 25 i 26 d’octubre a Mataró. La federació fa una valoració molt positiva tant de la participació com de la qualitat dels debats i propostes educatives. Per primera vegada la trobada incloïa activitats de lleure per caps, monitores i joves. La taula rodona inaugural va plantejar molts i interessants debats sobre l’educació per la pau i va comptar amb mirades des de Colòmbia i Alemanya.

Malgrat el mal temps, les jornades educatives van reunir 228 persones al Tecnocampus de Mataró, el 45,7% de les quals vinculades a les organitzacions de Justícia global, el 39,5% al món educatiu i el 14,7% a les institucions. Mariano Flores, vocal d’Educació de la federació va obrir les jornades el divendres 25, juntament amb els i les representants de les administracions facilitadores, que van reconèixer el valor de la iniciativa, i acte seguit va tenir lloc un interessant debat local-global on es van compartir idees i neguits sobre l’educació per la pau. El debat va estar moderat per Cécile Barbeito i sota el títol «El pacifisme és de boomers? Reptes educatius en un món violent» va permetre reflexionar sobre com educar per la pau i promoure el pacifisme, des de diferents posicions en el sistema educatiu, i en diferents contextos socials i polítics.

El dissabte al matí es van presentar 18 experiències corresponents als sis eixos d’Educació per a la Justícia global: justícia ambiental, drets humans i governança, justícia econòmica i social, pau i noviolència, perspectiva feminista i interculturalitat). Van participar persones i experiències educatives de Barcelona i de Mataró, però també de Lleida, Sant Boi, Sant Cugat, Barcelona, Rubí, Sant Celoni, Sabadell i l’Hospitalet de Llobregat. Dissabte a la tarda tarda, i per primera vegada, van participar infants i joves d’esplais i caus, 16 caps i 46 infants, amb un programa d’activitats adaptat per a ells, que va incloure tallers i jocs sobre l’emergència climàtica, les migracions, la indústria tèxtil i l’electrònica, o les desigualtats i violències globals.

 

Reconeixement i compromís de les institucions facilitadores

El director de Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona-DIBA, Antoni Montseny, va afirmar que compartien la convicció que «una ciutadania compromesa amb els valors de la pau i els drets humans és realment l’antídot necessari contra els extremismes i la violència», i que cada vegada és més evident el fil que connecta les vulneracions i la defensa dels drets humans a casa nostra i a la resta de països. La DIBA valora especialment que s’apropi la reflexió i la pràctica, el treball en xarxa per incrementar la cobertura de les accions educatives que generen coneixement crític i participació; i que es posi en valor el que ja estan fent molts agents educatius: “Les experiències educatives que es presenten constitueixen una esperança, són la millor forma de contrarestar els discursos d’odi”, va dir.

Per la seva part la directora general de Cooperació, Yoya Alcoceba va reiterar el compromís del govern amb tots els actors impulsors de la trobada en considerar-los “estratègics per reconstruir una ciutadania compromesa, democràtica i amb consciència global”, i va fer una crida a ampliar l’univers d’actors implicats. Es va comprometre públicament a compartir l’esborrany de l’Estratègia d’Educació Global abans que acabés l’any: “ Fa 20 anys que el sector la demana, a l’anterior legislatura es va posar l’accelerador, s’ha fet arqueologia sobre tot el parlat i debatut i ara disposem d’un document però cal que s’ho miri el nou equip de la Conselleria”. Va destacar també com a prioritats, el treball amb el Departament d’Educació, per tal d’ordenar tot el que s’ha fet i apropar els recursos de les ONG al professorat, facilitar els intercanvis i la formació del professorat, i vincular-ho tot al procés obert al Consell Català de Foment de la Pau per disposar d’una política catalana de pau.

Per la seva part Marta Moya, regidora de Joventut i Emancipació juvenil, Solidaritat i Cooperació de Mataró, va mostrar la seva satisfacció perquè la trobada es fes a la seva ciutat, i la convicció que l’educació és una eina de canvi social i de construcció d’un món més just, i que la trobada permetia repensar-se i empoderar els diferents actors per esdevenir protagonistes d’un canvi positiu. «En un món on les desigualtats persisteixen, i les condicions, tant ambientals com socials, exigeixen noves maneres de pensar i actuar, aquesta trobada no és només un espai de reflexió, sinó també una crida a l’acció».

Una iniciativa consolidada

Les valoracions de les participants a la trobada demostren que segueix donant resposta al seu objectiu fundacional, d’intercanvi i generació de xarxa. El més ben valorat és la riquesa, diversitat i qualitat de les experiències presentades, així com la possibilitat de fer xarxa i conversar amb persones que tenen les mateixes inquietuds i objectius, o la participació d’algunes de les joves que han protagonitzat les experiències. «L’intercanvi d’experiències de diferents temàtiques, i també de diferents formats, àmbits, dimensions, i amb diferents agents educatius, va ser molt inspirador i nutritiu», comentà una de les participants. Entre les propostes de millora recollides destaca la de formats que permetin disposar de més temps per aprofundir en converses i debats, espais més dinàmics i socioafectius o de més intercanvi d’eines.

Pel que fa als agrupaments presents, les valoracions també son molt positives, destacant els valors treballats als jocs i tallers així com la possibilitat de compartir punts de vista entre diferents agrupaments. Com a millores, i coincidint amb la resta de participants, demanen ajustar temps i objectius de les activitats per fer-les més dinàmiques i efectives.

El grup motor d’entitats i institucions que impulsen les jornades recollirà totes les aportacions. A banda de Lafede.cat, el grup motor el formen el Centre Promotor d’APS, l’Escola Lliure del Sol, el Departament d’Educació de la Generalitat, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, el CESIRE, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i, en aquesta ocasió a més, l’Ajuntament de Mataró, el Moviment Educatiu del Maresme i les organitzacions de temps lliure Escoltes Catalans, ESPLAC i Minyons i Guies Sant Jordi. Des de l’inici de les trobades han passat per aquest espai més de 800 persones i s’han compartit 88 experiències educatives.