(Català) Educació crítica en temps de crisi


Sorry, this entry is only available in Català. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

La crisi sanitària ha suposat la paralització d’alguns projectes d’Educació per a la Justícia Global, però d’altres continuen i es reformulen. Lafede.cat llança un vídeo sobre un programa de formació i generació de xarxa amb agents educatius.

Arran de la crisi sanitària, les entitats federades que es dediquen a l’Educació per a la Justícia Global han hagut de paralitzar les seves activitats, tant el treball directe a escoles, instituts, esplais o caus, com les formacions per a educadors/es o col·lectius diversos.

Pocs dies abans de que es decretés l’estat d’alarma, també el grup motor de la III Trobada d’experiències educatives “Canviar l’educació per canviar el món”, que s’havia de realitzar el 18 d’abril a Terrassa, va haver de suspendre la convocatòria. El grup motor ja havia seleccionat quinze experiències educatives, entre les trenta-cinc que van respondre a la crida, i espera donar continuïtat a la iniciativa el proper any.

Malgrat el confinament, les entitats de l’Eix d’Educació de la federació s’han reunit virtualment i fan seguiment de tots els debats educatius oberts. Al blog #edutransforma del Diari de l’Educació s’han recollit algunes de les seves reflexions sobre la necessitat d’aprofitar la crisi com una oportunitat educativa per tal d’ajudar a comprendre la realitat global i a analitzar-la de forma crítica, i de reflexionar sobre les desigualtats i la solidaritat.

 

Propostes educatives per aprofitar el confinament en família

D’altra banda algunes entitats han aprofitat aquests dies per compartir eines per a educadors/es i famílies. És el cas d’Amnistia amb la proposta Drets humans en família o d’Oxfam Intermon amb Educar en temps de COVID-19. També hi ha entitats, com la Fundacio Akwaba, que aprofiten aquests dies per acabar els seus programes en curs i en comparteixen alguns materials: “Com vivim? Convivint”. D’altres, com Edualter, ultimen una enquesta adreçada al professorat amb l’objectiu de conèixer les seves necessitats i acompanyar-los en aquesta situació, assegurant el dret a l’educació i prioritzant les finalitats essencials i ètiques de l’escola.

Per la seva banda l’Escola de Cultura de Pau, recuperava i difonia fa uns dies la seva publicació “De-construir la imagen del enemigo”, per ajudar a reflexionar sobre la utilització del llenguatge bèl·lic en la resposta a la pandèmia i la cultura de la violència.

La Coordinadora de Organizaciones para el Desarrollo, està posant a disposició de la ciutadania i de la comunitat educativa tot un seguit de recursos i materials per treballar des de l’educació per a la ciutadania global. Podeu trobar tota la informació aquí.

Vídeo sobre el treball educatiu de tres municipis

Al llarg del 2019, Lafede.cat ha coordinat un programa sobre Educació per a la Justícia Global adreçat a agents educatius locals – “Impuls de l’educació transformadora al territori” – amb la Diputació de Barcelona. Ara, la federació llança un vídeo resum d’aquest programa, que recull la visió d’entitats, tècnics i professorat dels municipis de Mataró, Molins de Rei i Santa Coloma de Gramenet. Els diferents agents educatius reflexionen en el vídeo sobre els reptes i les potencialitats dels municipis a l’hora d’impulsar projectes i iniciatives d’Educació per a la Justícia Global.

El programa s’ha adaptat amb facilitat a la realitat de cada municipi i això ha permès identificar les necessitats i les fortaleses a cadascun d’ells: el potencial de l’educació no formal; la necessitat de compartir uns criteris comuns en relació a d’Educació per a la Justícia Global; o la identificació d’experiències que, tot i fer Educació per a la Justícia Global, no en tenen consciència ni el relat incorporat, són alguns dels elements identificats. Finalment, el programa ha servit per enfortir el rol de “connectora” de la federació i d’agent educatiu que aporta expertesa i contingut. Es valora ara amb la Diputació la continuïtat d’aquest projecte per tal d’avançar junt amb els agents locals, en una educació per a la justícia global realment transformadora.