(Català) Per evitar conflictes com el d’Ucraïna: eduquem per a la pau


Disculpa, pero esta entrada está disponible sólo en Català. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Amb l’esclat del conflicte a Ucraïna, les aules s’han omplert de preguntes, debats i pors. Malgrat la tristesa i la complexitat del moment aprofitem l’oportunitat del context per reforçar l’educació per la pau i l’educació emocional, eines claus per a fer prevenció de conflictes i treballar per un món en pau. També és una bona manera de reflexionar sobre com canalitzar la nostra solidaritat i revisar els impulsos immediats com les recollides i enviaments de material a través de les recomanacions que ha preparat Lafede.cat.

Taller en escola. Foto: fundació Akwaba.

En pocs dies hem sigut testimonis de l’inici d’una guerra a 3.000 km de casa nostra i de l’èxode més gran i ràpid de persones refugiades des de la Segona Guerra Mundial a Europa: més de dos milions, segons l’ACNUR, en tretze dies. Aquesta situació, que ens recorda a la crisi humanitària de 2015, afecta a tota la societat i, per tant, també arriba a les aules i altres espais educatius no formals. Professorat i famílies es pregunten com abordar aquest tema amb els infants. Tot i la tristesa del moment, és una oportunitat per abordar la complexitat del món i treballar les emocions. Lafede.cat, com ja va fer el 2015, recull propostes i materials educatius per a treballar aquests dies.

 

Les claus del conflicte a Ucraïna

Si alguna cosa evidencia un conflicte armat és l’enorme complexitat del món en el que vivim. Lluny de defugir-la, cal aprofitar el context per convertir-la en continguts d’aprenentatge complexos que ens permetin aprofundir en els causes de la guerra, comprendre els interessos que hi ha en joc o entendre la reacció de les víctimes.

Per una banda, un recurs útil per a dinamitzar diàlegs controvertits a l’aula és la Guia Discrepància benvinguda! de l’Escola de Cultura de Pau. Algunes entitats també tenen recursos per a treballar el conflicte d’Ucraïna específicament, com per exemple Unicef ambParlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus, o l’Escola de cultura de Pau que recull eines per a conèixer les arrels històriques i les causes de fons del conflicte en aquest fil de Twitter.

Per altra banda, una de les conseqüències immediates d’aquest conflicte, com de tants altres, és el desplaçament forçat de milers de persones que es veuen obligades a marxar de casa seva. És per això, que és important treballa aquest aspecte amb la canalla. La Maleta Refugi de CEAR, és una bona eina per aprofundir en el dret d’asil i la Guia d’Entreterres del SCI per parlar sobre les migracions a la Mediterrània.

 

Treballar la desinformació

A més, en l’era de les fake-news i la sobreinformació, el conflicte d’Ucraïna és també una oportunitat per enfortir la mirada crítica sobre el que ens expliquen els mitjans de comunicació o el que trobem a les xarxes socials. En aquest sentit, podem utilitzar l’autoverificador de Media.cat, una eina que ens dóna pistes sobre la veracitat de la informació, o llegir aquest article de Maldita.es sobre la desinformació en relació al conflicte a Ucraïna. Precisament, Maldita.es ha treballat amb InterRed per elaborar un informe – guia sobre desinformació i discursos negacionistes on es donen eines i materials educatius per a treballar l’esperit crític i per identificar els discursos d’odi en entorns digitals amb els joves.

 

Al món hi ha 34 conflictes actius

Però més enllà d’Ucraïna, actualment hi ha 34 conflictes armats actius al món, segons l’informe “Alerta 2021!” de l’Escola de Cultura de Pau, molts d’ells invisibles i silenciats pels mitjans. Cal doncs, aprofitar la conjuntura actual per obrir el focus i treballar-los. Aquests recursos educatius permeten reflexionar sobre conceptes clau com la pau, la violencia o els conflictes:

Audiovisuals

Pel·lícules i documentals

  • 21 pel·lícules de pau, un recull fet per Fundipau que permet organitzar cinefòrums i altres activitats de reflexió.
  • Després de la Pau, una sèrie de documentals per a treballar sobre les conseqüències de les guerres o el paper de la societat civil en la construcció de la pau. Una iniciativa de Fora de quadre.
  • Art i compromís durant la Guerra Civil, una perspectiva des de la cultura de pau: proposta educativa vinculada als àmbits dedicats a la Guerra Civil espanyola que formen part de la col·lecció d’art del Museu Nacional d’Art de Catalunya. S’aborden el ventall de respostes que els artistes van donar al conflicte, des dels que van lluitar al front, als que es van comprometre o els que van optar per l’evasió. Activitat impulsada per Edualter.

Recursos educatius

Xerrades online per aprofundir

 

Els conflictes, una porta d’entrada a l’anàlisi del món   

El conflicte a Ucraïna, i tots els altres actius al món, són una de les conseqüències visibles del sistema econòmic, polític i social en el qual vivim i que provoca grans desigualtats, conflictes i crisis mediambientals, entre d’altres. Educar les noves generacions en la convicció que cal canviar un món profundament desigual i injust, i que la violència mai és el camí, és imprescindible. De fet, és la millor eina de prevenció de conflictes.

En aquest sentit, Lafede.cat ha publicat la Guia Educar per a futurs alternatius, adreçada a educadors i educadores que vulguin conèixer més a fons la proposta educativa de l’educació per a la justícia global, que té com a finalitat promoure una consciència crítica sobre les causes que generen desigualtats i conflictes, i contribuir al canvi d’actituds i de pràctiques que facin possible societats corresponsables, respectuoses i compromeses amb l’acció transformadora i la generació d’alternatives.

Per la seva banda, Escoltes Catalans també ha publicat la Guia Amb dret a transformar, per impulsar projectes educatius en clau de justícia global als agrupaments escoltes.

Investiguem: Què és l’ajuda humanitària i com podem ajudar?

Malgrat tot, les primeres reaccions a un conflicte són emocionals i el “voler ajudar” a través de recollides de material i aliments sovint s’anteposa a qualsevol altre aspecte. Les ONG tenim acords internacionals i documents de bones pràctiques que hem elaborat a partir de la nostra experiència. La majoria de les grans organitzacions estan preparades per donar resposta a grans emergències perquè s’han especialitzat i compten amb la logística necessària per a fer-ho. Lafede.cat ha elaborat un seguit de recomanacions sobre com canalitzar la nostra solidaritat i exercir una ajuda realment efectiva que podeu seguir des dels vostres centres educatius o bé treballar amb l’alumnat.

 

Treballem a nivell emocional

Més enllà de l’abordatge estructural per entendre el conflicte d’Ucraïna, i tants altres al món, les imatges de violència (i sovint morts) a la televisió i a altres canals comunicatius, tenen un impacte directe en els infants i joves. És per això que és important treballar les cures i les emocions a nivell social i també als centres educatius. Aprendre a identificar les pròpies emocions i recuperar el cos com l’espai on hi tenen lloc, ha de formar part dels processos educatius. Algunes de les metodologies més utilitzades per les organitzacions de justícia global ens ho faciliten: és el cas del treball socioafectiu i dels llenguatges artístics que ens permeten aprendre des de les emocions, perquè aquestes activen les dimensions socioafectives, relacionals i sensorials de l’aprenentatge.

En aquesta línia, trobem les recomanacions d’UNICEF «Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes« que poden ajudar-nos a treballar a l’aula, i la Guía pedagògica de la Fundació Akwaba “Com vivim? Convivint. Per una escola i un món sostenible i de pau” on els mòduls P3, P4, S3 i S4 estan dedicats al treball sobre les emocions. Finalment, el dossier publicat el 2018 per Rosa Sensat i Creart “Art, creativitat i conflicte. Camins per educar és una bona eina on hi ha recursos pràctics per a utilitzar l’art i la creativitat per a qüestionar, transformar i construir propostes de canvi.