Coincidint amb l’inici de curs Lafede.cat publiquem el vídeo resum de la II Trobada Canviar l’escola per canviar el món celebrada el passat mes de febrer i estrenem el nou Punt d’informació temàtic sobre Educació per a la Justícia global.
Avui milers de nens i nenes tornen a l’escola, on passaran moltes hores i on aprendran a construir-se com a ciutadans i ciutadanes crítiques. A Catalunya moltes escoles, conscients que els nens i nenes d’avui s’enfrontaran en el futur a reptes immensos, treballen per fer de les seves aules, espais emancipadors i de compromís amb el món.
Alguns dels projectes que es treballen en aquestes escoles es van presentar a la II Trobada Canviar l’escola per canviar el món, que Lafede.cat va organitzar el febrer d’aquest any. Professionals de l’educació transformadora, organitzacions socials i administracions es van trobar per intercanviar experiències educatives, relacionades amb les migracions, el refugi o la justícia climàtica, entre altres. Ara, Lafede.cat publica el vídeo resum de la trobada, on van participar com a convidats del Sud Valter Leite, coordinador polític- pedagògic de les escoles itinerants de MST –Moviment sense Terra i Fatima Shehu Imam, directora de la Xarxa d’Organitzacions de la Societat Civil de Borno (Nigèria). Durant les jornades, Leite va explicar que «des dels inicis del MST, les educadors i educadors han vist necessari lligar l’escola a les exigències de la vida, perquè l’escola o bé treballa per un projecte emancipador o treballa per un projecte d’alienació» i Shehu Imam, de l’estat on actua Boko Haram, va insistir que «l’educació és l’última línia de defensa i l’eina per canviar la mentalitat.»
En la mateixa línia i tal com diu al vídeo, Jordi Domènech, professor de l’Institut Marta Estrada de Granollers i que forma part de la Plataforma EduglobalSTEM que integra els coneixements cientificotècnics en un marc ètic, assegura que el rol del professorat és el d’intèrpret del currículum: «hem de saber connectar-lo amb la realitat.». Per la seva part, Maite Villaverde, professora de l’INS Miquel Biada de Mataró i impulsora d’un projecte d’Aprenentatge-Servei sobre finances ètiques, expressa que: «les ONG treballen en primera línia,i tant el professorat com l’alumnat es motiva en veure que allò que ensenyen i aprenen està connectat amb la vida i amb la feina de les organitzacions». Adriana Torroella, ex-alumna de l’INS La Llauna de Badalona, va compartir la seva experiència de treball amb l’Assemblea de Cooperació per la Pau: «he tingut l’oportunitat de donar un enfocament humanitari al treball de recerca; i a nivell curricular destaca el fet de treballar amb un llenguatge a favor de la transformació social: ara enlloc de dir dones esclaves, parlo de dones esclavitzades»
Tothom coincideix que treballar en xarxa és la millor manera de generar processos que ajudin a entendre la complexitat de la societat on vivim, i a a generar canvis. “L’onada d’interès per renovar l’educació, des del mateix professorat, que fins ara no existia, permet avançar cap a la Justícia global. Estem en un moment educatiu interessant”, explica Domènech.
Punt d’Informació temàtic: Educació per a la Justícia global
Precisament tal de difondre l’Educació per a la Justícia Global, a partir del pròxim 15 de setembre el Punt d’Informació temàtic explicarà l’evolució de les propostes educatives de les diferents organitzacions federades. L’exposició destacarà dues campanyes en marxa d’especial interès: Desmilitaritzem l’educació, que exigeix la retirada de l’exèrcit del Saló de l’Ensenyament així com les armes de les aules, i la Plataforma per una educació en economia crítica, que treballa perquè una altra economia sigui present a les classes i no només aquella provinent de grans entitats financeres. L’exposició es podrà visitar fins a mitjans d’octubre a l’entrada de Lafede.cat.
A més, Lafede.cat posa a disposició dels centres educatius i dels docents el Centre de Recursos per una educació transformadora amb materials específics sobre pau, drets humans i desenvolupament.