(Català) L’aliança entre ONG i escoles funciona: 18 experiències d’educació transformadora


Disculpa, pero esta entrada está disponible sólo en Català. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Més de 100 persones van participar el 10 i 11 d’abril a la Trobada d’intercanvi d’experiències educatives “Canviar l’escola per canviar el món” que plantejava el debat sobre el paper de l’escola al territori i el rol de cadascun dels agents educatius en la implementació de l’educació transformadora.

IMG_1617

Jornada d’obertura amb una lliçó d’història de l’educació

La Trobada es va celebrar a Barcelona a la seu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Miriam Acebillo de Lafede.cat i Jaume Vinyals del Departament d’Ensenyament van fer la benvinguda i presentació de la Trobada, fent referència a la necessitat de posar en valor, a través de la reflexió i l’intercanvi d’experiències, el compromís col·lectiu per transformar l’entorn. També van destacar la importància del partenariat fruit del projecte europeu en el qual s’emmarca la iniciativa, i que ha portat Lafede i el Departament d’Ensenyament a treballar plegats des de 2013.

Cèlia Cañellas i Rosa Toran, doctores en història i professores d’institut jubilades, van oferir una lliçó d’història magistral on van recordar, en paraules d’Irene Balaguer, “un període extraordinari de civisme, cultura i sensibilitat on va ser possible parlar, pensar i actuar: el primer terç del segle XX”. La influència de Ferrer i Guàrdia, Giner de los Ríos o Maria Montessori, entre d’altres pedagogs/es i l’aposta del republicanisme i catalanisme polític van tenir un gran impacte en el model d’escola pública de l’Ajuntament de Barcelona, amb resultats com la gratuïtat i laïcitat de l’educació, l’ampliació de l’oferta, la creació de serveis per millorar l’alimentació i la salut dels infants, la innovació pedagògica de la mà dels treballs de recerca o dels ensenyaments artístics, la potenciació de l’associacionisme i les relacions amb les famílies o la formació del professorat entre d’altres mesures.

Des de la fila 0 es van plantejar temes com la necessitat d’avançar cap a una escola comunitària on es practiquin valors com la solidaritat, el compromís o la transformació social. Es va fer referència també a les condicions imprescindibles perquè els centres facin pràctiques transformadores i la directora de l’Institut de Gurb, Teresa Pietx, va posar en valor la confiança del professorat en el jo social de l’alumnat. “No existeix cap persona que no tingui capacitats i habilitats positives, només cal ajudar els infants i joves a descobrir-les”.

18 experiències de temàtiques molt diverses

Les experiències educatives es van organitzar en sis taules temàtiques: medi ambient, interculturalitat, sostenibilitat econòmica i social, gènere, participació ciutadana i pau i drets humans. El ventall de temes era molt ampli, algunes de les experiències plantejaven, per exemple, el treball al voltant de l’agroecologia, la violència de gènere o la diversitat cultural. “Hem après que no tothom s’ha de sentir d’un país perquè hi visqui” explicava una de les alumnes de l’Institut Quatre Cantons on han elaborat vídeos d’històries de vida d’immigrants del Poblenou. Les finances ètiques, els drets dels infants o les desigualtats globals van ser d’altres temàtiques presents a la trobada. “Hem après molt, per exemple que el tercer món no és només geogràfic, aquí també el tenim i al Sud també tenen persones que viuen en les mateixes condicions que nosaltres” explicava un alumne de l‘Institut de Gurb.

D’altra banda, metodologies com l’Aprenentatge Servei o el Treball Globalitzat de Proposta Externa que impliquen activament a l’alumnat són la base de moltes de les propostes d’educació transformadora presentades.

IMG_1495

La guia d’orientacions pedagògiques per a la incorporació de l’EPD al currículum

Mariano Flores, d’Edualter i Benjamí Moliné, professor de secundària i membre del grup de Competències i EPD, van ser els encarregats de presentar la Guia per a la integració de l’EPD al currículum des de l’enfocament competencial, una guia en línia i interactiva. Flores va recordar el procés d’elaboració de la guia que, durant prop de quatre anys, ha implicat a més d’una seixantena de docents i membres d’ONG. La Guia és per Benjamí Moliné “una obra d’orfebreria que està perfectament encaixada i vinculada al currículum”. Moliné també va destacar que facilita la supressió del treball excessivament compartimentat dels centres, i que docents i ONG puguin ser més valents i autònoms a l’hora de decidir quins valors han de treballar.

Satisfacció general i ganes de repetir

Una de les conclusions de la trobada és la necessitat de fer propostes educatives que contemplin la participació activa de l’alumnat en totes les seves fases, experiències vivencials on els infants i joves se sentin escoltats i protagonistes.

La importància de la interacció compartida entre els centres i el seu entorn organitzat és un altre element clau. L’elevat nombre de propostes de servei comunitari o APS i els seus bons resultats, fan evident que el treball de transformació social passa per la coordinació i la construcció de projectes compartits i per la innovació en l’àmbit metodològic, avançant cap a propostes de treball cooperatiu, projectes més oberts i flexibles i que arrisquin per trencat rutines.

Els participants van considerar molt útil l’organització de la Trobada, que els ha permès fer contactes i conèixer experiències per replicar. Algunes valoracions:

“M’ha obert la ment i ara veig més possibilitats de treball real amb una ONG a l’escola”

“Encara no sóc docent, però m’emporto totes aquestes experiències i idees que m’enriquiran”

“La trobada reforça els qui portem a terme projectes d’aquest tipus; anima a engegar-los als qui encara no ho han fet i facilita contactes centre-organitzacions”

“És una gran motivació pels docents que volem canviar tant la metodologia educativa com l’entorn en el que vivim. Són espais importants per millorar el treball quotidià a l’institut i això és essencial”

“És un reforç molt positiu per saber que no estem sols”

La trobada va despertar molt d’interès i es van presentar experiències d’un nivell molt alt, posant de manifest la pertinença d’aquests espais d’intercanvi i de que institucions, entitats o projectes, com ara el REDDSO, els impulsin. Properament trobareu penjades les experiències de la Trobada al blog del projecte.

Fotos de la Trobada